מי מאיתנו לא מכיר את הרגשת התסכול הגדולה שאופפת אותנו לפעמים במקום העבודה, כשמישהו אחר – בכיר, לפעמים – מקבל או לוקח לעצמו את הקרדיט, המגיע לנו על מעשה שעשינו? כמה פעמים קרה שהשקענו, נתנו את כל זמננו, מרצנו והאנרגיה שלנו במקום העבודה, ואחרים קצרו את התהילה? מאמר קצר זה בא לתמוך בנו לשים את עצמנו על המפה, לא ממקום של יוהרה, לא ממקום של גאווה או של שחצנות, אלא פשוט על מנת שיכירו, יוקירו ויעריכו את מי שאנחנו ואת פועלנו בחברה.
1. הכנה נפשית: בכדי לשווק את עצמנו חשוב לקבל את עצמנו במאה אחוז בתפקיד שאנחנו עושים, כולל הפנמה של הידיעה שאנו ראויים לקרדיט. "תוכנת המחשב" שמופעלת אצל אחדים מאתנו ושאומרת "לא מגיע לי" היא אבן נגף בשיווק עצמי. קשה מאד לשכנע מישהו אחר שמגיע לנו משהו כמו הערכה, קידום או הכרה, כשאנחנו בעצמנו לא בטוחים בכך. היינו ממליצים בנקודה זו לעצור ולערוך רשימה של תחומי האחריות שלנו בתפקיד ובחברה, המשימות שאנו מבצעים והתכונות החיוביות שלנו, אותן אנחנו מביאים מהבית, מהעבר ומהניסיון שלנו.
2. פרגון עצמי: אחרי שהפנמנו את הידיעה שמגיע לנו, הגיע הזמן לפרגן לעצמנו. הדרך הנכונה לעשות זאת היא בדיפלומטיות. מצד אחד לפרגן לעצמנו, ומצד שני לעשות את זה ללא שמץ של התנשאות או של שחצנות, שכן התנשאות תיצור רתיעה ולא תשיג את המטרה. אחת הדרכים נקראת "ידי הייתה בפרויקט": בכל מקום שבו ידנו נגעה בפרויקט, יש לדאוג שאחרים ידעו שזאת עבודה שלנו. במילים אחרות, להופיע כבעלי בית על הביצועים שלנו. החוכמה היא לעשות את זה בדרך עקיפה אך ברורה, מבלי לצעוק "אני!!!". למשל: את אחראית על אירוע בחברה שמתקיים היום? מספיק אם תעברי ותרענני מעט את סידור הפרחים באגרטל, או תיישרי את המפות או הווילונות. את זו שהכנת את אולם הישיבות לישיבה של היום ודאגת לכיבוד? שאלה פשוטה כמו "האם לכולם יש עטים?" מציגה אותך כשותפה ואחראית לקיום הישיבה. בסוף הישיבה אפשר גם לשאול את הנוכחים "האם המשקאות והכיבוד התאימו לכם?" דברים קטנים כאלה מקנים לך בעלות על הישיבה. אנשים יודעים שאת זו שדאגת לכיבוד, והם גם לומדים שיש על מי לסמוך. את משדרת להם תחושה של בעלת בית וגם מראה שאת אחראית, שדאגת, שעשית.
3. פרסום עצמי: הדרך לשיווק עצמי עוברת דרך פרסום עצמי. הצעד הראשון הוא ליידע את כל הסובבים אותנו במה אנחנו עוסקים. זה כולל מעגלים שגרתיים פחות כגון השכנים בבניין, מכרים מחדר כושר, הורים לילדים אחרים בגן, רשתות חברתיות וכו'. אם אנחנו עצמאים, זוהי דרך מצוינת להגדיל את מעגל הלקוחות, אולם היא יעילה גם אם אנחנו שכירים, כי גם היא יכולה להביא לקוחות לחברה. במקרה כזה יש לדאוג לכך שהממונים ידעו שאנחנו הבאנו את הלקוחות האלה, ולקבל על כך את הקרדיט.
4. שיווק עצמי באי-מייל: יש להפיץ באי-מייל בתפוצה מלאה לחברי הארגון דף מידע המתאר פרויקט שארגנתם. למשל: "ביום חמישי ארגנו לאנשי מחלקת כלי בית טיול לבית גוברין. התגובות היו מאד חיוביות". אין צורך לכתוב "אני ארגנתי", גם אם זו את שאחראית לארגון האירוע. די לחתום את שמך בסוף האי-מייל, ואוטומטית הוא יקושר אליך. אגב, במקומות עבודה שבהם יש לוחות מודעות, אפשר לתלות מכתב דומה על הלוח.
5. פרויקטים מוצלחים: עליכם לדאוג להיות פעילים ולנוע. ללוות אורחים, להשתתף בכנסים, באירועי קייטרינג ואחרים. אם אפשר אף לדאוג שישלחו אתכם לשליחויות בארץ ובחו"ל. בקוקטיילים רצוי להסתובב במרכז האולם/חדר ולא להיצמד לקירות או לבר. בסוף פרויקט גדול וחשוב, ובמיוחד בסוף פרויקט מוצלח, כדאי לפנות לאנשי מפתח ולבקש את חוות דעתם. בדרך זו עוברים בו זמנית מסרים אחדים: א. אני עשיתי את זה. ב. אני לוקח על זה אחריות. ג. אפשר לסמוך עליי, כי אני קשוב גם לאחרים, ומוכן לקבל הערות והצעות לשיפור. אגב, אפשר לפנות לאנשי מפתח גם בתחילת העבודה ולהתייעץ איך לבצע אותה באופן הטוב ביותר – כדאי גם להעביר את המסר שאתם אלה שקיבלתם את הפרויקט.
6. לפרגן לאחרים: לפחות פעם ביום פרגנו לפחות לאדם אחד שביצע את עבודתו נאמנה. כשאני מדריך בקורס למורי דרך, אני מנחה אותם לפרגן לנהג לפחות פעם ביום. הוא עובד קשה, הוא קם מוקדם בבוקר, מנקה את האוטובוס ודואג לעבור את הדרך בשלום, אבל הוא נמצא בצל ואילו המדריך במרכז. דווקא פרגון לאחרים הוא אחד הדברים החשובים ביותר בשיווק עצמי, כי הוא משיג מספר מטרות בו-זמנית: א. הוא מכניס אותנו לעולם האנרגיה החיובית; ב. אנשים אוהבים אנשים מפרגנים; ג. כשאנחנו מעלים את קרנו של אחר – באופן עקיף אנחנו מעלים גם את קרננו שלנו. אנשים מהצד רואים במי שמפרגן אדם רגיש, חיובי, בעל אבחנה דקה, אדם ששם לב ויודע להעריך גם עבודה של אחרים. חשוב לזכור: הפרגון חייב להיות אותנטי ולבוא מהלב. פרגון מזויף או מאולץ לא יעבוד.
7. הבלטת הכשרה מקצועית ותעודות: לפעמים תעודה אחת על הקיר שווה אלף מילים. אם יש לכם תעודה רשמית, המעידה שקיבלתם הכשרה מקצועית בתחום שאתם עוסקים בו, או לחילופין מכתב תודה והוקרה מפרגן שקבלתם, מסגרו ותלו אותם במקום בולט על הקיר.
לתיאום סדנאות וימי גיבוש בארגונכם צרו קשר כבר עכשיו
052-8434100
info@insideoutside.co.il